שתף קטע נבחר

אפשר לשטוף עדשות מגע במים? 10 מיתוסים

עדשות מגע לעיניים הפכו להיות מצרך שכיח ופופולארי בקרב רבים, וככל שעולה מספר המשתמשים, הולכים ומתרבים המיתוסים בנוגע לצורך ולשימוש בעדשות מגע. הנה 10 המיתוסים הכי נפוצים - והאמת

בשיתוף לוכסוויז'ן 

 

עדשות מגע לעיניים הפכו להיות מצרך שכיח ופופולארי בקרב קהלים רבים בשנים האחרונות, אורח החיים המודרני, נוחות השימוש והרצון להשתחרר מהתלות היומיומית בזוג משקפיים האיצו את התהליך. 

 

עוד כתבות בערוץ בריאות העין

 

יחד עם זאת, לא כולם מכירים מספיק לעומק את הכללים ואת המצבים שבהם ניתן להרכיב עדשות מגע, ובמיוחד מתי ואיך נכון להסירן כדי לשמור על בריאות העיניים שלנו. הנה כמה מהמיתוסים הכי נפוצים: 

 

אפשר לישון עם עדשות המגע

לא נכון.

 

אמנם קיימות כיום עדשות מגע העשויות מסילקון הידרוג'ל- חומר בעל יכולת גבוהה במיוחד להעברת חמצן לקרנית העין לעומת העדשות המסורתיות המאפשרות מעבר נמוך- אך עדיין לא מומלץ לישון עם עדשות המגע, וגם לא מומלץ לנמנם איתן.

 

אומנם קיימות מספר עדשות מגע שכן מאפשרות שינה למספר לילות מוגבל, אך הדבר אינו מומלץ עקב חשש שהשימוש יימשך מעבר למותר ובכל מקרה חייב להיות באישור ובמעקב אופטומטריסט מוסמך.

 

עדשות מגע יומיות לא מתאימות לאנשים מבוגרים

לא נכון.

 

עדשת מגע יומית הינה עדשה המיועדת לשימוש יומי, מרכיבים אותן בבוקר וזורקים אותן בתום השימוש בסופו של כל יום. השימוש בהן קל ונוח - קל לשים את העדשה, אין צורך "להתעסק" איתה יותר מדי, אין צורך להשתמש בתמיסה והעדשה דקה ונעימה לשימוש בעין.

 

יתרון חשוב נוסף עולה גם מההיבט הכלכלי. ברגע שהעדשה נופלת, הולכת לאיבוד או נקרעת, לא מדובר בנזק כלכלי משמעותי, מאחר ומדובר בעדשות חד פעמיות ויומיות.

 

עדשות מגע לא מתאימות למי שעוסק בספורט

לא נכון.

 

שלא כמו במשקפיים, באמצעות עדשות המגע שדה הראייה שלנו גדל. מאחר ואין מסגרת אשר מפריעה לנו להסתכל לצדדים, חדות הראייה שלנו משתפרת גם היא.

 

בנוסף, מאחר שאין משקפיים שמחליקים עקב הזיעה, אין סכנה שבמהלך משחקי כדור ניפגע בפנים והמסגרת תישבר ותפצע אותנו. עם עדשות מגע אנו חווים פחות עיוותים בראייה בגלל שאין מרחק בין העדשה לעין בניגוד למשקפיים. בנוסף, נוח יותר לעסוק בפעילות גופנית עם עדשות מגע ביחס למשקפיים.

 

חשוב להתאים את עדשות המגע אצל אופטומטריסט מנוסה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חשוב להתאים את עדשות המגע אצל אופטומטריסט מנוסה(צילום: shutterstock)

 

אפשר לשחות עם עדשות מגע בבריכה או בים

לא נכון.

 

חשוב לדעת שהרכבת עדשות מגע במהלך השחייה יכולה להיות מזיקה. עדשות המגע יכולות לשמש כמצע לכימיקלים בבריכה, וכמשטח לצמיחה ולהתיישבות של חיידקים.

 

בנוסף, עדשות מגע גם נוטות להתייבש במהירות רבה יותר מתחת למים ובכך לגרום לתחושות אי נוחות. לכן, מומלץ שלא להרכיב עדשות מגע בזמן השחייה, ולהשקיע ברכישה של משקפת בעלת מספר לתיקון הראייה.

 

קשה להתאפר עם עדשות מגע

לא נכון.

 

יש להרכיב את עדשות המגע לפני האיפור ולהסירן לפני הסרת האיפור. נכון, איפור העיניים הינה מטלה שגוזלת זמן, כשיש גם צורך בהרכבת עדשות מגע בשגרת הבוקר, אך על מנת לצמצם כמה שאפשר את המגע בין עדשות המגע והאיפור או מסירי האיפור, יש להרכיב בתחילת היום את עדשות המגע.

 

הזמן הכי טוב להרכיב עדשות מגע הוא מיד כשאנו קמים

לא נכון.

 

הרכבת עדשות המגע בבוקר צריכה להתבצע כחצי שעה לפחות לאחר הקימה משינה. הקימה בבוקר מלווה בבצקת תוך עינית מהלילה, כך שהרכבת עדשות המגע בעת ההתעוררות עלולה לגרום להרגשת אי נוחות, אי מעבר חמצן כראוי לעין ופגיעה בחדות הראייה.

 

חייבים להרכיב משקפי ראייה לבעיות ראייה למגוון מרחקים

לא נכון.

 

כיום ניתן למצוא עדשות מגע מולטיפוקליות. בדיוק כמו עדשות המשקפיים גם הן מתחלקות לשלושה אזורים הנותנים פתרון לשלושה טווחי ראייה בשלוש טבעות: קרוב, ביניים ורחוק. חשוב להתאים את עדשות המגע המולטיפוקליות אצל אופטומטריסט מנוסה, כי הן מצריכות דיוק מרבי.

 

ניתן "למשוך" ולהשתמש בעדשות המגע הדו שבועיות או החודשיות מעבר לזמן המומלץ

אסור.

 

שימוש ממושך מעבר לזמן המומלץ עלול לגרום לסיבוכים והפסקת השימוש בעדשות המגע. גם איכות הראייה בשימוש בעדשות מגע מעבר לזמן המומלץ יורדת, בגלל שמצטברים משקעים על עדשת המגע, ויכולת עבירות החמצן לעין יורדת.

 

הסיכון בהרכבה ממושכת מעבר לזמן המומלץ הוא חמור ביותר, והנזקים שעלולים להיווצר בקרנית שגורמות להפרעה בראייה.

 

הצטבר לכלוך על העדשה? אפשר לשטוף במים

אסור.

 

אין לשטוף את עדשות המגע עם רוק או מים. שטיפה במי ברז מזיקה לעיניים ולעדשות כיון שהם מכילים כלור, מינרלים, חלקיקי מתכת ואורגניזמים אשר יכולים לגרום להתפתחות זיהומים בעין.

  

מי שסובל מעיניים יבשות לא יכול להרכיב עדשות מגע

לא מדויק.

 

אמנם רבים ממרכיבי העדשות סובלים לעיתים קרובות מתחושת יובש בעיניים הגורם לחוסר נוחות במהלך היום, אך כיום יש עדשות מגע עם יכולת העברת חמצן גבוהה במיוחד וכן עדשות המשחררות לחות לאורך זמן, כך שנוצרת הקלה משמעותית ביובש בעיניים ויכולת ממושכת של הרכבת העדשות.

 

בנוסף, שימוש בתחליפי דמעות עשוי לסייע בשחזור הרכב הדמעות ולספק הקלה מיידית בסימפטומים של אי נוחות בעיניים.

 

עצות הזהב לשמירה על העיניים

לפני כל שימוש עם עדשות המגע (הרכבה או הסרה) יש להקפיד על ניקוי וחיטוי הידיים.

 

שמירה על היגיינה מרבית מונעת העברת חיידקים לא רצויים לעדשות. עדשות המגע סופחות אליהן שומנים וחלבונים המופרשים ממערך הדמעות בעין. במידה ולא מסירים אותם על-ידי ניקוי וחיטוי הם עלולים לגרום לאי נוחות בעת הרכבתן ואף לפגיעה בחדות הראייה.

 

בכל פעם שמסירים את העדשות יש לנקות ולחטא אותן בתמיסה המיועדת לכך, ולהשרותן למשך כמה שעות בלילה, לפי הוראות היצרן.

 

מי שמעוניין בעדשות מגע חייב להתאים את העדשות אצל אופטומטריסט מוסמך מטעם משרד הבריאות שעבר הכשרה בהתאמת עדשות מגע.

 

הכותב הוא אופטומטריסט מוסמך

 

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
איך להשתמש נכון בעדשות מגע?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים